NA NASLOVNIM STRANAMA ŠEST TABLOIDA BLIZU 1000 MANIPULATIVNIH VESTI

Šest dnevnih listova – Informer, Srpski telegraf, Kurir, Alo, Večernje novosti i Objektiv su u 2021. na svojim naslovnim stranicama objavili ukupno 987 lažnih, neutemeljenih i manipulativnih vesti, pokazala je analiza Raskrikavanja. Istovremeno, izdavači ovih tabloida su u prošloj godini iz budžeta dobili gotovo milion evra.

Tabloid Informer je u prošloj, 2021. godini prednjačio sa objavom manipulativnih vesti. Imao ih je čak 275 samo na naslovnim stranicama. Odmah iza njega je Srpski telegraf, sa 200 vesti koje su se prema analizi novinarki Raskrikavanje pokazale kao potpuno netačne, manipulativne ili kao vesti koje nisu imale nikakve dokaze za svoje tvrdnje.

Tabloid Alo je imao 188 takvih vesti na naslovnicama, Objektiv 130, Večernje novosti 114, a Kurir 80.

Analiza za 2021. godinu pokazuje izvestan pad u broju lažnih i neutemeljenih vesti na naslovnim stranama. Moguće objašnjenje je činjenica da je 2020. godine pandemija novog virusa bila u jeku, a samim tim i više manipulacija u vezi sa tom temom.

Tokom 2021. godine fokus tabloida, kad je reč o neutemeljenim, pristrasnim i lažnim vestima, bio je u velikoj meri na unutrašnjoj i regionalnoj politici, pa dobar deo našeg uzorka čine vesti o naslovi o unutrašnjim i spoljnim neprijateljima, opoziciji i kritičarima vlasti. Okosnica su bile i vesti o Aleksandru Vučiću, koji je u svim novinama pristrasno predstavljan kao spasilac ili žrtva zavera.

U 2021. došlo je i do velikog zaokreta u izveštavanju tabloida o pojedinim pripadnicima vladajuće stranke. Naime, tek nakon hapšenja kriminalne grupe Veljka Belivuka, on i njegove veze sa pojedinim političarima iz vlasti postaju tema za tabloide. Ipak, ni u ovome ne idu do kraja, pa su se kao novi negativci na naslovnim stranama pojavljivali samo Nebojša Stefanović i Dijana Hrkalović. Štaviše, vodila se kampanja protiv onih koji su ukazivali da se političke veze Belivuka i vlastima nisu ograničavale na vrh policije. Takav slučaj bila je i kampanja protiv KRIK-a koji o takvim vezama izveštava godinama unazad.

U analizu su ušle sve one vesti za koje smo proverom utvrdili ili da su čista laž, ili su neutemeljene tj. bez ikakvih argumenata za tvrdnje, pristrasne ili na neki drugi način manipulativne. Nismo analizirali vesti iz sporta i šoubiznisa.

Našu detaljnu metodologiju možete pronaći ovde.

Informer: Oružje za borbu protiv unutrašnjih neprijatelja

Tokom prethodne godine na naslovnim stranama Informera objavljeno je najmanje 275 lažnih, manipulativnih i neutemeljenih vesti.

U najvećem broju slučajeva novinarke Raskrikavanja su naslove ocenjivale kao neutemeljene ili pristrasne, a dominirali su oni u kojima se Informer razračunavao sa raznim kritičarima vlasti. Najzastupljeniji među „negativcima“ bio je, tradicionalno, opozicioni lider Dragan Đilas koji se na naslovnicama pojavio čak 76 puta, dakle u proseku jednom u pet dana i to isključivo u negativnom kontekstu – predstavljan je kao lopov, lažov, špekulant, čovek koji opravdava genocid, mafijaš i vođa „propale“ i „pičvajz“ opozicije, a nazvan je i „opasnim zlom“. Pogrdnih reči ni prošle godine nije manjkalo pa su, recimo, reditelja Gorana Markovića nazvali „smrdo, slino“.

Kontrateža Đilasu je Vučić, kome se Informer učestalo dodvoravao spominjući ga u isključivo pozitivnom i u nekoliko slučajeva neutralnom kontekstu, i to u 81 naslovu tokom godine. Vučić je i prošle godine predstavljan kao snažan lider od koga strepe i Albanci i Hrvati, opozicija i mafija, čovek koji spašava građane od korone i ekonomskih kriza, a u određenom broju slučajeva je predstavljan i kao žrtva zavera i neko kome mnogi rade o glavi. Osim Vučića, pozitivac je i ovoga puta bio Vladimir Putin koji se pojavio na naslovnicama najmanje 20 puta.

Informer se razračunavao i sa Marinikom Tepić koja se pojavila 24 puta na naslovnim stranama, uglavnom u negativnom, a ređe u neutralnom kontekstu. Kampanja protiv nje je vođena naročito u vreme kada je optužila gradonačelnika Jagodine Dragana Markovića Palmu za organizovanje prostitucije, pri čemu se tabloid otvoreno svrstao na Markovićevu stranu. Osim sa opozicijom, Informer je vodio ratove i protiv premijera Kosova Aljbina Kurtija i tadašnjeg premijera Crne Gore Zdravka Krivokapića. Crna Gora je naročito bila u fokusu nakon izglasavanja Rezolucije o Srebrenici, što je Informer dočekao na nož tekstovima o tome kako je reč o „najcrnjem udaru na Srbiju“ i kako je time ceo srpski narod proglašen genocidnim.

Jedan od događaja koji su obeležili prošlu godinu jeste i presuda Ratku Mladiću za genocid, pa je Informer, u nameri da odbrani Mladića od optužbi, manipulativno preneo da je jedna od sudija iz sudskog veća rekla da se u Srebrenici nije desio genocid i da Mladića treba osloboditi.

Manipulativnih i neutemeljenih u vezi sa koronom bilo je najmanje 19 puta, a tekstovi su se uglavnom ticali vakcina – Srbija je predstavljana kao svetski pobednik u vakcinaciji, zbog čega nas je ostatak sveta mrzeo i napadao. U nekoliko tekstova je najavljivana „pobeda nad koronom“ do Vidovdana, što se nije dogodilo.

Izdavač lista Informer je firma „Insajder Tim”, u gotovo stoprocentnom vlasništvu Dragana J. Vučićevića koji je ujedno i glavni urednik.

100 najčešćih reči u manipulativnim naslovima u Informeru (bez priloga, predloga, veznika itd)

Srpski telegraf: „Ekskluzivna otkrića” koja to nisu, obožavanje Vučića i mržnja opozicije

Tabloid Srpski telegraf u 2021. objavio je na svojim naslovnim stranama najmanje 200 manipulativnih, neutemeljenih i lažnih vesti.

Među temama o kojima se manipulativno izveštavalo, jesu postavljanje novog patrijarha, tvrdnje o rušenju Vučića što sa zapada, što iznutra, i to naročito pred kraj godine koju su obeležili masovni protesti građana i ekoloških organizacija.

„Specijalnost” Srpskog telegrafa je i ekskluzivno objavljivanje tajnih dokumenata koji tobože govore o nekom istorijskom događaju. U najvećem broju slučajeva, u takvim tekstovima nema pravih izvora ili su oni samo donekle tačni.

Neki od primera netačnih i neutemeljenih vesti u Srpskom telegrafu su vesti poput „Moguć novi balkanski rat”, „Spremaju krvav kraj Vučiću”, „Đilas lažima traži da Danilo bude ubijen”, „Mladić osuđen za genocid zbog greške u prevodu”, „Otkrivamo: Zašto tviter guši srpske medije: zapadni megafoni dobili milione”, „Predsedniku dani odbrojani”, „Hidrogen od 3 odsto leči koronu” itd.

U ovom tabloidu i prošle godine dominirao je govor mržnje i konstantna kampanja protiv opozicije, najpre Dragana Đilasa (koji se na naslovnicama pojavio 62 puta), Junajted grupe, vladike Grigorija. Ovaj niz može da se nastavi i zaokruži sa gotovo svim kritičarima vlasti s obzirom da je ovaj tabloid isključivo orijentisan ka odbrani i promociji predsednika Srbije Aleksandra Vučića.

Tako se Vučić na naslovnicama ovog tabloida pojavio čak 165 puta, gotovo bez izuzetka u pozitivnom ili u kontekstu žrtve. Vučića su u naslovima Srpskog telegrafa „ubijali”, „skidali mu glavu”, „rušili”, „kupovali snajper” za njega. Ipak za sve to vreme on je uspevao da „brani Srbiju”, „odgovori svim mrziteljima”, „da se smeje u lice Kurtiju”, stranim diplomatama, ekološkim aktivistima, Draganu Đilasu i da Srbiju „vodi pravim putem”.

Ipak, situacija na političkoj sceni „naterala” je praktično i ovaj tabloid da negativno izveštava i o nekim članovima Srpske napredne stranke, tj. pojedincima iz vlasti – poput aktuelnog ministra odbrane Nebojše Stefanovića i bivše državne sekretarke Dijane Hrkalović. Isprva stidljivo, nakon hapšenja grupe Veljka Belivuka, tabloid počinje da pominje „jednog ministra” iz Vlade koji je radio Vučiću o glavi, da bi potom jasno izveštavali da je u pitanju navodno Nebojša Stefanović. Podsetimo, kada su istraživački novinari godinama unazad ukazivali na problematične veze između državnih struktura i klana Veljka Belivuka, ili o aferi Krušik i ulozi sada već pokojnog oca Nebojše Stefanovića, Srpski telegraf nije o tome pisao ni slova. Ipak, prošle godine situacija se menja, pa Nebojša Stefanović u ovom tabloidu dobija i tzv. „neprijateljski filter” – jasno fotošopirana fotografija sa senkama i mrljama na licu koje bi pokazale koliko je loša osoba o kojoj pišu.

Putin je, što je uobičajeno za Srpski telegraf, zauzeo važnu pozitivnu poziciju na naslovnicama ovog tabloida. Bio je čak 31 put na naslovnoj strani, najčešće u ulozi branitelja Srba na Kosovu i Metohiji i Republici Srpskoj. Ovaj tabloid je 29. novembra uz broj delio i magnet sa likom Vladimira Putina.

Alo: O Vučiću pohvalno, Đilas, Grigorije, Hrvati – „neprijatelji”

Na naslovnim stranama Aloa u toku 2021. objavljeno je najmanje 188 lažnih, neutemeljenih ili pristrasnih vesti. „Heroj” je tradicionalno bio predsednik Aleksandar Vučić, koji je prošle godine pomenut ili prikazan najmanje 113 puta, uglavnom pozitivno, ređe neutralno. Alo je, recimo, pisao o svim navodnim pokušajima atentata i pretnjama koje su bile upućene predsedniku. Tabloid je nabavku vakcina protiv kovida 19 opisao kao „robinhudovsku borbu predsednika”, jer on „otima vakcine od bogatih”. Zbog vakcina mu „susedi skidaju kapu”, takođe „gradi auto-puteve budućnosti”, ali sluša i „glas naroda”.

Dragan Đilas je na naslovnim stranama Aloa pomenut najmanje 91 put, uglavnom u negativnom kontekstu. Tabloid ga je nazivao „licemerom”, „tajkunom”, „komedijašem”, „superštetočinom”, „siledžijom”. Krajem januara 2021. su ga netačno optuživali da sprema ulične nerede, a sredinom juna su tvrdili da ga je na skupu u Vlasotincu dočekalo sedam simpatizera, iako skupa nije ni bilo. Pisali su i da Đilas tvrdi da su „Srbi genocidan narod”, što on nije rekao. Tabloid je u negativnoj konotaciji koristio i termin „đilasovci”. Marinika Tepić se u Alou pojavila svega 13 puta, predstavljena u negativnom kontekstu.

Kao neprijatelj države i predsednika predstavljeni su vladika Grigorije, kojeg je Alo početkom godine optužio da sprema puč, kosovski premijer Aljbin Kurti koji je optuživan da sprema „pakleni plan” i „krvoproliće”. Za Hrvate je pisao da zbog uspešne vakcinacije „plaču što nisu Srbi”, ali i da su deo „sinhronizovane akcije u pokušaju rušenja Srbije”, te da podržavaju ekološke proteste jer „žele da se zapali Srbija”. Među neprijateljima Srba, našao se i predsednik Crne Gore – Milo Đukanović.

Kada je reč o pandemiji korone, broj lažnih vesti je znatno manji u odnosu na 2020. Alo je uglavnom izveštavao o novim merama i vakcinaciji protiv virusa, u skladu sa provakserskom politkom vlade.

Što se tiče Putina, on je na naslovnim stranama spomenut ili prikazan 12 puta, uglavnom pozitivno. Njegova odluka da neće podići cenu gasa, ocenjena je kao „bratska”, dok je tokom sastanka sa Bajdenom, u junu prošle godine, Alo tvrdio da „odlučuju” o Kosovu, pri čemu nema potvrde da je Kosovo bilo tema njihovog susreta.

Večernje novosti: Oružje za razračunavanje sa regionalnim neprijateljima

Tokom prošle godine na naslovnim stranama Večernjih novosti pronašli smo 114 neutemeljenih, pristrasnih ili manipulativnih vesti, što predstavlja izvestan pad u odnosu na 2020. godinu kada ih je bilo najmanje 169. To bi se moglo objasniti činjenicom da su najveći „rezervoari“ lažnih vesti u ovim novinama 2020. godine bile tada održavane protestne litije u Crnoj Gori kao i pandemija koronavirusa koja je bila u jeku.

Za razliku od Informera koji se u najvećoj meri fokusira na obračun sa opozicijom, Večernje novosti su i prošle godine bile fokusirane na regionalnu politiku, odnosno razračunavanje sa regionalnim političarima koji se pojavljuju u više od trećine manipulativnih naslova. Najčešći predmet pristrasnosti i manipulacija su bili Milo Đukanović i Zdravko Krivokapić. Đukanović se pojavio u najmanje 23 naslova poput „Milo napada Vučića i kad šalje vakcine“, „Đukanović o srpskoj crkvi jezikom fašiste“, „Milo preko Zagreba udara na Vučića“, „Milo poziva na krstaški rat protiv Srba“ i slično.

Osim konkretnih imena, Večernje novosti su na naslovnim stranama imale i čitave narode kao neprijatelje, pa su se tako „Hrvati“ najčešće pojavljivali kao akteri pristrasnih napisa: „Hrvati hoće zauvek da izbrišu Srbe iz katastra“, „Hrvati slave progon Srba uz avione“, „Hrvatska uz Prištinu na tri fronta“, „Volonteri svedoče o sramnim potezima CK Hrvatske: Srbima ne daju pomoć posle zemljotresa“.

Karakteristično za Večernje novosti jeste da imaju i veliki broj naslova u kojima su Srbi predstavljani kao potpuno bespomoćne žrtve svetskih sila ili drugih neprijatelja kojih je, sudeći po ovom tabloidu, mnogo. U takvim naslovima, „Srbi“ su uvek u pasivnoj ulozi: „Amerikanci nas uvlače u blato Avganistana“, „Britanci mogu (na more, prim. aut), Srbi neka čekaju“, „Došli u Njujork da blate Srbiju“, „Hilova paklena agenda za Srbe“, „Hoće Srbima da udare žig zločinaca“, „Lov na Srbe do brisanja Srpske“, „Od Srba prave nove naciste“, „Poslali i vojsku u obračun sa Srbima“, „Udar na Srbe u režiji Krivokapićevog DPS“, „Udarili na Srbiju i mrtvog Irineja“. U sličnoj, pasivnoj poziciji je i Republika Srpska.

Ulogu žrtve često na ima i Aleksandar Vučić, koga je na naslovnim stranama prošle godine bilo više nego lažnih vesti. Vučićevo ime i fotografija su se ubedljivo pojavljivali više od svih – najmanje 145 puta, uglavnom u pozitivnom kontekstu, ređe u neutralnom i nijednom u negativnom. Negativni kontekst je, osim za regionalne, rezervisan za glavnog unutrašnjeg neprijatelja Dragana Đilasa o kome su na naslovnicama pisali najmanje 18 puta. Drugim opozicionim političarima se nisu naročito bavili.

Osim „Vučić“, „Srbi“, „Hrvati“, „Srpska“, jedna od čestih reči prošle godine bila je i reč „genocid“, zbog presude Ratku Mladiću koju su Večernje novosti osporavale u više brojeva, kao i zbog izglasavanja rezolucija o Srebrenici u Crnoj Gori i na Kosovu, što je i ovaj tabloid nazivao žigosanjem i udarom na Srbe.

100 najčešćih reči u manipulativnim vestima na naslovnim stranama VN (bez priloga, predloga, veznika itd)

Stoprocentni vlasnik Večernjih novosti je firma „Media 026”, smederevskog biznismena Bobana Rajića, koji je ove novine kupio 2019. godine. Ovu firmu je za Rajića registrovao advokat Igor Isailović, čovek blizak ministru finansija Siniši Malom. Rajić je preko iste kompanije ove godine proširio svoj medijski biznis – preuzeo je 50 odsto vlasništva nad listom Politika od ruske kompanije East Media Group. Zvanični vlasnik polovine Politike dotad je bio 74-godišnji Aleksandar Trbović, ali stvarni vlasnik bio je, prema sopstvenom priznanju, biznismen Miroslav Bogićević, vlasnik kompanije Farmakom. Vrednost ove transakcije nije poznata.

Objektiv: Novi tabloid za obračun

Na naslovim stranama Objektiva objavljeno je najmanje 130 lažnih, neutemeljenih ili pristrasnih vesti. Štampano izdanje ovih novina počelo je da izlazi u januaru 2021, i za razliku od ostalih tabloida koji najave više tekstova na naslovnicama, Objektiv neretko na naslovne strane stavlja jednu, najvažniju temu za taj dan.

Predsednik Aleksandar Vučić je na naslovnim stranama Objektiva pomenut ili prikazan najmanje 144 puta, pozitivno ili neutralno. Ovaj tabloid je pohvalno pisao o predsedniku – da građani Evropske unije „vape” za liderima poput Vučića, da „predsednik radi dok drugi planduju”, a dodelio mu je i epitet „graditelja”. Vučić je predstavljen kao vredan državnik koji se ne plaši da izađe na crtu bilo kome, ali koga napadaju sa svih frontova. Početkom novembra je pisao da je „Vučić hrabro isprozivao svetske lidere na samitu u Glazgovu”, ali je izostavio da je Vučić govorio u gotovo praznoj sali. Prema uglavnom neutemeljenim tvrdnjama, Vučića su u toku 2021. „rušili” Milo Đukanović, vladika Grigorije, Slaviša Kokeza, mafija, Hrvati, Dragan Đilas, te ministar odbrane Nebojša Stefanović.

Dragan Đilas je na naslovnim stranama Objektiva pomenut ili prikazan najmanje 60 puta, gotovo uvek u negativnom kontekstu, a nazivan je „licemerom”, „tajkunom”, „lažovom”. Objektiv je danima pisao o „aferi Mauricijus”, odnosno tvrdnjama Večernjih novosti da Đilas krije milione na računima na Mauricijusu. Pominje se i na naslovnicama i u situacijama kada ga nije bilo u konkretnim tekstovima. Tako je Objektiv tvrdio da „Đilas crta metu ljudima iz BIA-e”, a sve na osnovu detalja iz serije Kljun koja je emitovana na Novoj.

Marinika Tepić se na naslovnim stranama Objektiva prošle godine pojavila najmanje 25 puta i uvek u negativnom kontekstu. Tabloid joj je dodeljivao epitete „Đilasova cica” i „srbomrzac”. Optuživana je da „priziva krv na ulici” i to na osnovu izjave u kojoj je ona tvrdila upravo suprotno – da se zalaže za dijalog. Tabloid ju je u nekoliko navrata optuživao da sa Đilasom „udara na Vučićevu decu”, kao i da je preuzela ekološke proteste.

Putin se na naslovnim stranama Objektiva pojavio svega 10 puta, predstavljen je kao Vučićev prijatelj, kao branilac Kosova, ali i protivteža Zapadu. U aprilu prošle godine tabloid je najavljivao susret Putina i Bajdena u Beogradu, što se ispostavilo kao netačno, obzirom da su se oni kasnije sastali u Ženevi.

Preokret u izveštavanju je primećen kada je reč o ministru odbrane, Nebojši Stefanoviću. Dok je početkom prošle godine Stefanović dao intervju ovom mediju te govorio o uvođenju vojnog roka, narativ o njemu se promenio tokom narednih meseci. Tako je Objektiv počeo negativno da izveštava o Stefanoviću – da je „vrbovan da sruši Vučića”, da je za podršku imao „novčana sredstva, podršku dela SNS-a, opozicije, medija i Belivukovog klana”. Objektiv je tvrdio da se bivša državna sekretarka Dijana Hrkalović spremala da „nestane”, te da joj je Stefanović „obećao američku zaštitu”. Tabloid ga je nazivao i „izdajnikom” optužujući ga da je davao poverljive informacije Mariniki Tepić – uporište za ove tvrnje tabloid je pronašao kod „neimenovanih” izvora.

Izdavač Objektiva je firma registrovana u Srbiji čiji je krajnji vlasnik „Elektronski portal Objektiv” iz Trebinja u Republici Srpskoj. Po sopstvenom priznanju suvlasnik Objektiva je biznismen Aleksandar Papić, doskorašnji blizak prijatelj i saradnik aktuelnog ministra odbrane Nebojše Stefanovića. Zvanično ipak Papića nema nigde u papirima i ne vodi se kao suvlasnik ovog tabloida. Kao jedini vlasnik naveden je izvesni Boško Milosavljević, koji je i suvlasnik restorana kineske kuhinje „Riža street food” u Beogradu.

Kurir: Zla Junajted medija i još gora opozicija

U prošloj godini tabloid Kurir imao je najmanje 80 lažnih, odnosno manipulativnih vesti.
I u ovom tabloidu veliki deo ovakvih vesti bavio se navodnim državnim udarima, špijuniranjem predsednika Srbije, postavljanjem novog patrijarha i opozicijom.

Kurir je u više navrata netačno pisao o „tajnim dilovima” KRIK-a i Veljka Belivuka, potpuno preuzevši narativ funkcionera koji ne žele da se izveštava o stvarnim vezama politike i ovog kriminalnog klana. Tako su pisali, na primer, i da je „bivši šef UKP-a odavao tajne tajkunu bliskom Veljku Belivuku”, misleći na Iliju Milačića. To, kako je Raskrikavanje pisalo, nije bilo tačno jer je Milačić uhapšen zbog davanja poverljivih policijskih informacija glavnom uredniku sajta tabloida „Objektiv“ i zbog toga je osuđen na sedam meseci kućnog zatvora.

Najviše pristrasnih vesti ticalo se samog Vučića koji se, gotovo bez izuzetka, na stranicama ovog tabloida pojavio čak 131 put.

Očekivano, Kurir je naročitu negativnu kampanju u prošloj godini vodio protiv Dragana Đilasa, Junajted grupe i njenog vlasnika Dragana Šolaka. To se može najpre objasniti njihovom povezanošću sa državnim Telekomom koji kompaniju Junajted ne smatra običnom konkurencijom, već kompanijom koja želi da „uništi” Telekom.

Zanimljiv prikaz izveštavanja ovog tabloida je iz jula prošle godine kada su pisali da „posle pisanja Kurira, Vučić spasava decu ometenu u razvoju”. Naime, nakon objavljivanja publikacije o lošem stanju ustanova socijalne zaštite za osobe ometene u razvoju, Vučić je izjavio da će ih lično obilaziti i videti kako da im pomogne.

Na istu temu su se sledeći dan oglasili i pojedini opozicionari, kritikujući neažurnost države u rešavanju problema u ovim ustanovama. O takvim reakcijama je Kurir ipak pisao potpuno drugačije nego o Vučiću. Dok su predsednika hvalili, opoziciji su poručuli da treba da ih bude sramota jer „skupljaju političke poene na račun bolesne dece”.

IZVOR: Raskrinkavanje

Najnovije

INOVACIJE U MEDIJIMA 3.0 – NIŠ

STEVAN RISTIĆ: „Dobar dan svima, dobro došli na tribinu Asocijacije medija, danas ćemo razgovarati o inovacijama. Poslednji put smo o inovacijama razgovarali...

ODBIJENA TUŽBA MILENIJUM TIMA

Sudija Višeg suda u Beogradu Maja Peković Savić odbila je tužbu kompanije Milenijum tim protiv osnivača Regionalne informativne agencije JUGpres, NVO Centar...